Livets vändor
Min syster är här och hälsar på. Inte mig specifikt, det är ungdomsgänget hennes som har återförening i Göteborg. De är alla i början av trettio, ni vet den där åldern som jag skrivit en del om. Den där åldern jag är så glad att jag passerat. Min syster berättar om samma saker jag stod inför. Hon är sambo men har inga barn ännu. Då frågas det ivrigt om när det blir barn och giftemål. Jag undrar om det finns någon annan ålder där det finns så många måsten.
Det blir bättre, säger jag. Folk skiljer sig, eller kommer på att det inte var så kul att renovera, eller att det egentligen inte går att bocka av och planera. De går på någon smäll och blir lite mer ödmjuka. Lite snällare och lite mindre frågvisa och kontrollerande.
Vad skönt, säger systern och springer iväg för att leka med sina ungdomsvänner. Det verkar roligt. Jag saknar mina egna vänner, de som jag hade en tid när allt fortfarande låg öppet.
”Innan jag blir 20 ska jag ha legat med Orup!” sa jag när jag var 14.
Den frasen har jag fått äta upp många gånger, men både peppar och salt.
Min vän L brukar då och då (med ett refullt smil) fråga hur det går med det där löftet. Inget vidare säger jag och tackar gudarna för det. Men ikväll sitter jag hemma och tittar på en åldrad Orup som fortfarande verkar ungdomligt osäker i Tack för musiken. Han har inget särskilt att säga. Ingen nostalgi infinner sig.
Ovanpå mig har det flyttat in en nyskild sk 50-plussare. Han verkar desperat försöka återuppliva sina ungdomsår med tycka-synd-om-sig-själv rock från 80-talet. Det blir mer och mer bredbent ju längre kvällen lider. Nu är han där, i singel och gå ut tider. Trodde han det när han gifte sig för tjugo år sedan?
Nej, det blir ofta inte som man tänkt sig och sällan i den ålder som man tror. Det gäller bara att hålla ut, ha tålamod och segla när vinden ligger på.
Här kommer min gamla favorit med Orup, "Regn hos mig". Under videon har någon kommenterat: "Vacker låt! Vilka känslor..han kan verkligen spegla deppigheten."
Här kommer min gamla favorit med Orup, "Regn hos mig". Under videon har någon kommenterat: "Vacker låt! Vilka känslor..han kan verkligen spegla deppigheten."
Kanske jag ska tipsa min granne om ännu en låt till spellistan...