Dagens tips

För något år sedan började jag intressera mig för Ayurveda, en indisk hälsovetenskap med många, många år på nacken. Ni har säkert hört talas om det i form av spa-behandlingar eller massage, och det är en underbar del av Ayurveda, men bara en del.
De senaste månaderna har jag börjat lägga in små förändringar i min vardag baserade på min kropps och personlighetstyp, dosha, på indiska. Dessa små förändringar har gjort stor skillnad. Det jag gillar med Ayurveda är att förändringar sker i nyanser, försiktigt och långsamt. I början tänkte jag att det här kan väl inte gå, vi är så vana att vara radikala när vi ska förbättra vår hälsa – strikta dieter, hård träning osv. Denna radikalitet gör att vi lätt förlorar kontinuitet eftersom vi gör något som egentligen går emot vår natur. Vi kämpar mot oss själva, istället för att använda våra styrkor och resurser.
Det jag har gjort är löjligt enkelt: jag har lagt till honung och vissa kryddor i maten och varje morgon smörjer jag in mig med specialprocessad sesamolja. That’s it. Jag mår väldigt mycket bättre, framför allt psykiskt, men även fysiskt. En fin bonus är att huden är fantastisk.
Om du vill läsa mer om Ayurveda så tycker jag att boken: Ayurveda för kropp och själ av Eva Sanner och Peter Ljungberg  är en bra introduktion. Den visar hur heltäckande Ayurveda är som vetenskap och hur vi påverkas av allt från väder, årstider, arbetstider, sömn, kost...ja allt det vi har omkring oss och i oss. Så det får bli dagens tips.