Säg det med en sång

Maria har gett mig ett uppdrag (Tack för det Maria, kul idé), nämligen att skriva om en dold talang och huruvida jag har någon sådan. Och jag kan avslöja att det har jag. Min ganska meningslösa och för omvärlden ibland irriterande talang är att jag kommer ihåg sångtexter väldigt lätt. Det räcker oftast med att jag har hört låten en gång, speciellt om jag gillar den, och så smack sitter texten där. Det i kombination med min faibless för amatörsång har gjort att kollegor, vänner och pojkvänner blivit smått tokiga genom åren. Värst var det när jag jobbade i öppna kontorslandskap och radion stod på hela dagen. Jag kunde hela reportoaren och sjöng oavbrutet med (till och med i reklamginglarna), faktiskt utan att ens tänka på det. Jag har fått allt från ”Håll käften!” till ”Vad fint du sjunger.” som kommentarer. Men mest kommentarer på håll-käften-temat om jag ska vara ärlig, och det ska man ju vara i sin blogg.

En annan irriterande talang som liksom är version 2.0 på ovannämnda, är att jag på grund av alla låttexter jag har i huvudet ofta associerar till dem under samtal. Detta leder till att jag ibland kan börja sjunga på en sång som liksom illustrerar eller bygger vidare på ämnet man pratar om. Lite som en live-musikal. När jag träffade min käresta reagerade han på detta, först med irritation, men nu har det smittat av sig. Känns bra tycker jag. Alla vet ju att en bra sång förlänger livet. Eller var det skratt? Ja vilket som.

Här kommer en låt som stannar i hjärnan som en surrande fluga hela dagen, lätt text dessutom. Om ni känner för att reta lite gallfeber eller förgylla tillvaron (beroende på hur man ser det)Baby, med flickdrömmen Justin Bieber.

Vilken är din dolda, eller meningslösa talang?

Populära inlägg