Sanningen om 15O


Igår demonstrerade jag. Tror jag avverkade en halvmil i alla fall, i sakta mak. Kom hem med värk i kroppen och full av intryck.
I manifestationståget, som enligt arrangörerna bestod av 400.000 personer och enligt polisen 60.000 (någonstans där emellan ligger den riktiga siffran), såg jag alla åldrar och de flesta stilar representerade. Lite mindre hemmafruar med handväskhund och lite mer dreadlocks tillhörande unga. Men alla var där. Inklusive undertecknad från Sverige.
De som inte gick i tåget hurrade, vinkade eller stirrade från balkonger och takterrasser. Jag lade mitt i allt detta märke till hur Barcelonaborna klär sig hemma och vid balkongutgång. Män i bar överkropp alternativt morgonrock, kvinnor i nattlinne eller den gamla hederliga städrocken om ni minns den. Men det är en parentes. Det viktiga var att jag kände mig delaktig i något större än jag. Ni vet det där med känsla av sammanhang. Den är stark när man går i manifestationståg.
Så i morse ville jag kolla svenska medier och deras rapportering. Jag tänkte att de omöjligt kan ignorera detta. Så många som protesterade i Barcelona och lika många i Madrid, och tiotusentals i Sevilla och andra städer.
Men klart som korvspad att man inte bara kan ignorera ett närliggande lands politiska skeenden, man kan dessutom felrapportera å det grövsta.
I DN stod det att de demonstrationer som skedde över hela världen igår var en följd av Wall Street-protesterna. Sedan stod i en bisats att: ” I Spanien marscherade ca 2000 personer på Madrids gator.”
Jag vet inte var jag ska börja. När man inte vet var man ska börja är det bra att skriva i punktform:
1, Det var i Madrid 15M startade, när Plaza del Sol ockuperades av protestanter den 15e maj i år.  Det var därför de internationella demonstrationerna skedde igår, fem månader senare. Kallat 15O efter femtonde oktober.
2, Det var inte 2000 personer i Madrid, det var bortemot 50 000, troligtvis fler. Och inte ett ord om Barcelona eller andra städer i Spanien.
3, Wall-street protesterna är en följd av 15M, inte tvärt om. Precis som protesterna i Grekland i somras var en följd av 15M.
Håhåjaja. Man undrar om DN har några som helst tillförlitliga källor. Man kan tycka vad man vill om rörelsen som sådan, men att komma med direkta fel känns inte särskilt trovärdigt. Undra i vilka andra fall de felrapporterar.
Jag var i alla fall där på riktigt och det var stort.
Sorgligt att demonstrationen i Rom spårade ur totalt. I Barcelona var det lugna gatan.
Nu ska jag äta grönsakssoppa (godare än vad det låter).
Trevlig söndag på er!

Populära inlägg