Har du varit dum någon gong?
Idag kom jag att tänka på
en så kallad händelsebok som jag och min bästis författade och illustrerade när
vi gick på lågstadiet. Den hette: ”Har du varit dum någon gong?” Boken var en
del i en serie där även titeln ”Har du gjort bort dig någon gong?” ingick. De
andra titlarna har jag glömt, men ni fattar tanken. Flickan som var dum i boken
klistrade fast alla sina leksaker på golvet med Karlssons klister, vad konsekvensen av
det blev minns jag inte heller. Vad jag minns är att jag var väldigt nöjd med
titeln.
Idag tänkte jag på det –
har jag varit dum någon gång? Jag menar inte alla de där misstagen som begåtts
i tron på att man gör det rätta. Inte sårandet som sker i relationer som håller
på att gå sönder. De gärningarna är vi i någon mån skuldbefriade ifrån. Då när
vi inte vet bättre.
Den där frågan som dyker
upp på anställningsintervjuer. Vilka är dina sämsta sidor? Och jag som brukar
svara otålig för det är ju egentligen en ganska bra egenskap i dagens
arbetsklimat. Men faktum är att jag har en sida som är mycket mörkare än så.
Min sämsta egenskap, har jag kommit fram till genom åren, är att jag är
hämndlysten. Det är konstigt, för jag är
inte långsint och jag kan vara ganska snabb på att förlåta och gå vidare. Men när
det går över en viss gräns. När jag känner att någon verkligen bara vill vara
dum mot mig, trycka ner mig, förminska mig. Det glömmer jag aldrig. Och om jag får min revansch, då blir jag
löjligt och oproportionerligt nöjd.
Just nu har jag ingen på
hämdagendan. Förmodligen för att jag har blivit bättre på att säga ifrån i stunden.
Men det hindrar inte att jag njuter av att se andra utkräva hämnd. Därför är
min absoluta favoritserie just nu ”Revenge”. Jag frossar (en annan arvssynd) i
den. Älskar den. Trots överspel och
ologiska intriger. Hämnd – vilket otroligt bra tema på en berättelse.
Berättelsen av alla berättelser, Hamlet. Vad vore den utan hämnden?
Det är väldigt fult att
vilja hämnas idag. Nu är det fejk-förlåtelsens tid. Förlåt, acceptera och släpp
taget heter det. Det är fint och storsint.
Emelie i Revenge
säger i seriens inledning: ”This is not a story about forgivness.” Och jag tänker hur underbart det är att släppa fram denna dolda
mänskliga kraft. Revanschlystnaden. Många människor som gjort stordåd har
drivits av den. Senast hörde jag Carolina Klüft berätta att hon kunnat kämpa så
hårt för att hon ville visa sina mobbare ett och annat. Där fick ni. OS-guld in your
face.
Franska revolutionen,
upplysningen, arbetarrörelsen, murens fall. Omöjliga utan hämndbegär.
Jag undrar om det är en
så dålig egenskap egentligen. I måttlig mängd menar jag. Och borde vi inte ska sluta acceptera och förlåta så
in i vassen.
Nästa del i händelseboksserien får bli (om det är ok med min medförfattare): ”Har
du velat hämnas någon gong?”