Håll om mig
Någonting hotar kväva
mig. Mina drömmar är köpta, bleka kopior av inredningsmagasin, styrda in i
detalj. Petter har sett det också. Så jag är inte ensam. Han och Nina Björk.
Drömmar som kommer utifrån, omvandlas i min hjärna och görs till mina. Huset på
landet, det renoverade badrummet och allt det andra. Äran och framgången. Om
jag bara kämpar hårdare kommer under att ske. Under i det här fallet är
materiella.
För några år sedan kom
boken ”The Secret”. Ni som har följt min blogg vet vad jag tycker om den. Det
var inte den boken (eller rörelsen som den kallas) som startade kidnappningen
av våra drömmar, men den förstärkte vanföreställningen. I boken beskrivs hur
man ska visualisera in i detalj det man vill ha. Vill du ha en båt? Vilken typ?
Hur många fot? Hur ser seglen ut? Hur många hästkrafter har motorn? För att
riktigt sända ett exakt budskap till ”universum” så är det bra att göra ett
kollage med bilder på båten. Klipp och klistra och universum levererar.
Vi tror oss vara moderna
människor. Upplysta. Vetenskapliga. Ändå är vi så helt irrationella och rörande
naiva. Jag undrar hur man kommer att se på oss i backspegeln? Naturvetenskapen
och rymdforskningen tar stormsteg. Men idéhistoriskt och filosofiskt befinner
vi oss i tidernas svacka. Upplysningen kom tillbaka, allt är förlåtet!
Måste jag mala på som en tråkig pessimist? Svar ja. Det måste jag. Alla
universumsutskick behöver en motpol. Vi är några stycken som har sett det.
Kalla oss lyktbärare. Jag har alltid varit en sådan. Ibland med glädje, mest
med vånda. Jag ser tidigt. Före de flesta. För annat kan jag vara blind, men
framtiden tycks vara mig närmare. Är det så fel att drömma? Svar kanske. Ställ dig frågan om drömmen verkligen är din.
Det här kommer aldrig att
hålla. I USA har många redan slutat att vänta på universums svar och tagit
saken i egna händer. Som här i Detroit till exempel. Också i Spanien, mitt
andra hemland, växer hoppet om verkligheten. En politisk och framför allt
social rörelse där empatin och förändringens vindar blåser. Vågar vi se? Vågar
vi se att det händer också här? Eller är det andra frågor som upptar vår tid. Om du säljer den idag, vad får du nu?
Kan drömmar bli sanna?
Svar ja. Senast härom dagen blev jag påmind om det. Jag lyssnade på ” The Real Thing”
med Gwen Stefani. En låt som jag inte har hört sedan 2006 då jag spelade den
sönder och samman, inte så mycket på grund av dess musikaliska kvalité som för
texten. Den beskrev så väl den kärleksrelation jag längtade efter men inte
hade. När jag lyssnar idag slår det mig att nu är det så. Drömmar kan bli
sanna. Det hände medan livet pågick. Det hände för att vi möttes och vågade. Vi möttes och världen förändrades en smula.
Drömmar som kommer
inifrån, som är i synk med verkligheten. Om vi vågar se. Om vi tror att vi är
del i ett större sammanhang. Att vi inte behöver sitta på vår kammare och be universum om någonting. Det
är vi som är vår värld. Ett nytt badrum är inget under. Att människor ser och
vill förändra tillsammans är det.
Så. Vill vi göra
båtkollage eller förändra världen?