Alla kan
Vi lever i en tid där allt är möjligt, där det sägs att vi styr våra liv
med våra tankar. Om du inte är där du vill idag, om karriären inte gått som du
planerat, barnen uteblivit eller äktenskapet kraschat, då beror det på dig och
ingen annan. Det är nämligen så att alla kan. Och kan du inte är det för att du
varit för negativ. Inte velat tillräckligt.
Känns det här påståendet märkligt? Förmodligen inte. Det är ett budskap som
hamrats in i oss stadigt och jämnt under de sista tjugo åren. Det har hamrats
till dess att det blivit en sanning.
Vad skulle Freud ha sagt om någon lade sig på hans divan och sa: ”Mina
tankar styr mitt liv.”? Vad kommer vi att säga i framtiden om den tid vi lever
i? En sak är säker, och det är att ideologier ofta ses som sanning i nuet och
som galenskap med tiden som buffert. Freud hade talat om omnipotens, problem
med att relatera till verkligheten och narcissism. Hur kommer diagnosen att
lyda när vi ser tillbaka? Det kan vi bara gissa.
Eftersom vi lever i en tid där allt är möjligt och det enda hindret för vår
personliga framgång är våra eventuella negativa tankar, har respekten för
expertisen helt försvunnit. Spela roll om någon gått en lång och svår
utbildning, jag VILL vara designer, alltså är jag det. Dissandet av expertisen
kan vi se inom de flesta yrkeskategorier, inte sällan påhejjat av diverse
tävlingar i teve. Nu kan vi bli kockar, designers, konstnärer, författare, terapeuter,
snickare och konsulter. Bara vi verkligen vill. Jag tackar min
lyckliga stjärna för att ”alla kan”-andan ännu inte nått in på läkarnas,
sjuksköterskornas och kirurgernas plattform. Men tyvärr är det nog bara en tidsfråga.
Ett område som inte förskonats är politiken. Jag menar inte att
politiker ska vara stöpta i sitt partis mall, att de inte ska ha en
yrkeserfarenhet bakom sig, eller att de ska komma från samma kulturella och
sociala bakgrund. Absolut inte. Men att vara riksdagsman är inte bara ett ämbete
utan också i viss mån ett yrke. Och ett svårt sådant. Det krävs respekt för
det. Precis som det krävs respekt för att en bankman ska ha en ekonomisk utbildning
eller att en socialassistent ska vara socionom.
Alla kan inte allt. Bara för att man skapar en modeblogg är man inte
designer, bara för att man lagar god mat är man inte kock, bara för att man har
en åsikt är man inte politiker. Det betyder inte att modebloggen, den goda måltiden eller åsikten inte har ett värde i sig, tvärt om, men de gör oss inte till experter.
Det vi ser nu är effekterna av det farliga i
påståendet om att våra tankar styr våra liv. Effekterna är långtgående och
kommer att bli ännu värre. Det vi ser är coacher och terapeuter som tror att de
är lika goda som psykologer, som behandlar människor med trauman och psykisk ohälsa utan att
veta vad de håller på med. Det vi ser är att individens säkerhet riskeras
för att någon visualiserat fram sin dröm. Inte tränat, övat, läst eller blivit upplärd. Jag vill alltså är jag.
På senare tid har jag alltmer börjat uppskatta och vila i andras expertis.
Tänk så underbart att kunna njuta av vad andra övat, pluggat och kämpat sig fram
till. En forskningsrapport, en film, en vacker vas, ett läkarutlåtande eller
fungerande eldragning. Saker som har tagit tid, tid jag har lagt på annat, men
som experten ägnat åt finslipning. Jag ser det som en gåva, inte ett hot, inte
ett krav om att jag borde göra det samma. Inte en galen tanke om att jag hade
kunnat göra det lika bra om inte bättre, bara jag velat. Tack alla experter som
forsätter att förkovra sig och odla sin skicklighet. Ni behövs. För alla kan
inte.
Ps. Rekommenderar Barbara Ehrenreichs bok ”Gilla läget.” Om riskerna och
faran med alltför mycket positivt tänkande. Där finns även en historisk
beskrivning av var denna ideologi kommer ifrån och hur den tog sig in i vår
värld. Barbara Ehrenreich är ännu en expert (inom journalistiken) vars verk jag
åtnjutit många gånger.