Palme
Ja, jag vet att jag är
lite sen med att se filmen Palme, men i dag satt jag i biomörkret tillsammans
med ett gäng pensionärer. När
eftertexterna började rulla grät de flesta och vi ville inte resa på oss. Inte
riktigt ännu. Jag antar att vi mindes. Jag min barndom, de sina aktiva år. Som
det var då. Som det är nu. Så lik sig tiden är, men ändå inte. En sak som är
säker är att det idag inte finns någon svensk politiker av Palmes kaliber. Så är
det bara. Och det blir plågsamt tydligt när eftertexterna rullar till
begravningsmusik och vi torkar tårarna och minns och ber om att få stanna
kvar ännu en stund.
Jag går ut i den mörka
eftermiddagen. I luften som havet precis rört. Jag går på gator som jag ibland
känt som mina och ibland haft en stark längtan bort ifrån. Mörkret och luften
låter mig stanna kvar i det jag sett. I min historia, i mitt lands historia, i
det som är nu. Det som ändå är så likt. Problemen är de samma, arbetslösheten är
den samma, de sociala klyftorna är de samma och rasismen och hatet är de
samma. Men det finns en radikal skillnad mellan då och nu. Det är definitionen
av vad vi kallar politik. Vad vi anser vara politiskt.
För en tid sedan slutade
jag att arbeta som organisationskonsult. Jag har haft ett on and off-förhållande
med det jobbet i sex års tid. Jag har haft
många förklaringar till varför jag slutade, men idag i mörkret, i luften som
havet precis vidrört, förstod jag verkligen varför. Jag har hållit på med skit.
Jag har varit en av aktörerna i en rörelse, ett skeende, ett fenomen, som är en
sjuka i vårt samhälle. Vi håller på att konsulta bort det politiska. Vi
coachar, kommunicerar och mindfulnessar mer än någonsin, vi lär oss att vara
tydliga och lyhörda ledare. Och under tiden glider makten och pengarna ut genom pipelines
och värderingsformuleringar. Vi är så upptagna av att granska och förbättra oss
själva att vi inte längre ser att vi håller på att förlora vårt inflytande på
samhället i stort.
Vid ett av de
kurstillfällena som jag ledde i våras deltog en
kvinna från Baltikum. Efter att jag hade gått igenom motivationsteorier,
kommunikationsmodeller och företagsvärderingar räckte hon upp handen.
”En fråga. Om man har
medarbetare som inte kan försörja sig själv och sina barn på den lön de får och
man som chef inte har möjlighet att ge högre lön, vad gör man då?”
Ja, vad gör man då?
Coachar lite? Motiverar och rabblar värdeord? Jag blev mållös såklart. Det var så jäkla rätt att jag blev mållös. Efter
det kurstillfället gick det utför med min motivation. Jag kände mig som en
företrädare för jordens största bull shit-våg. Den som just nu sveper över oss. Den som
påstår att vi skapar våra egna liv med hjälp av tankar och visualiseringar (eller varför inte en önskan till "universum"?). Att vi själva styr
genom våra prestationer. Det är inte sant. Det mesta i livet har vi ingen som
helst kontroll över.
Jag beundrar Palme. Han
var långt ifrån felfri, men han var övertygad om demokratin och samhällets
värde. Han talade aldrig om att skicka arbetslösa på coaching så att de kunde
visualisera fram en anställning men hjälp av en coach som med skattemedel utbildats på en
helgkurs i Dalarna. Han talade om arbetslösheten. Han frågade, hur vill vi ha
det? Hur vill vi att vårt gemensamma samhälle ska se ut? Han fick oss att lyfta
blicken från plånboken. Han bad oss att visualisera en gemensam framtid. Han
bad oss att formulera en ideologi.
Jag saknar Palme, jag
saknar politiken. Här och nu ger jag fingret åt coaching, motivationskurser och konsulter. Följer du
med?