Applicerad kreativitet
Jahap, nu har jag sovit på saken och idag känns det inte lika bittert. Inte därför att jag ägnat mig åt glättigt positivt tänkande under sömnen, utan därför att jag börjat om, blandat korten och insett att jag behöver göra precis det jag skulle vilja forska om, nämligen tänka kreativt.
Kreativitetens fiende numero uno är det rigida tänkandet, loopen vi så lätt hamnar i när vi målar in oss på en möjlig lösning på ett problem. Då har vi 1, definierat problemet och ruckar inte på det 2, definierat lösningen och stångar oss blodiga gång på gång för att nå önskat resultat. Men som Benjamin Franklin en gång sa: “It is insanity to do the same thing, the same way, over and over and expect a different result”. När man hamnar i loopen, måste man inte bara öppna upp för nya lösningar, man måste ofta omformulera hela problemställningen.
Det är det jag gör nu. Början, idag.
Nu måste jag tyvärr gå och jobba, annars hade det blivit en sjuhelsikes intressant bloggpost... Nu får det bli en cliff hanger istället.
Ha en fin lördag, vänner!!
Ps Jag har ingen aning om varför delar av texten blir svart...Jag ser det som ett tecken på förändring och nytänk
Ps Jag har ingen aning om varför delar av texten blir svart...Jag ser det som ett tecken på förändring och nytänk