Imperiets fall

Medan kaffet på maten, som jag egentligen bara tog för att den är inkluderad i lunchpriset, kallnar tittar jag på T och säger: ”Det här är ingen rolig tid att leva i. Det är ett imperiums fall, en tidsepok som går i graven och vi kommer aldrig att få leva eller veta något om det nya som kommer.”

Jag läser ”Ögonblicket” av Douglas Kennedy och slås av hur nära det är, det som var. En halv stadskärna, som en smula av väst inpackad i DDR. En mur som jag rörde vid sommaren ’99, ett land som jag körde igenom 1990. Då det fortfarande var kommunismens gråa färgskala som dominerade landsbilden. Då trodde vi att det var början på något nytt, på fred och unioner, på frihet i obegränsad skala. Inget mer Checkpoint Charlie. Nu är där bara ett museum. Men i själva verket var det början till slutet och nu är vi mitt i ett imperiums fall. Alla tecken finns där. Vår fixering vid mat och skådespel och sex. Se franska hovet före revolutionen. Se romarriket.

”Tror du att de franska revolutionärerna förstod den nya tid de skapade, att upplysningsmännen fick se sin enorma inverkan på vårt tänkande?” svarar T medan vi gör oss redo för att gå.

”Nej, det må vara sant. Men jag tycker bara att det är en jäkla skittid att leva i. Jag vill se det nya, förstå vart vi är på väg.” svarar jag.

Jag tänker på mina ungdomsdrömmar. De handlade inte om märkvärdigare ting än en resa i Europa. Att få bo en tid i ett annat land. Det var stora drömmar då. Nu blir man närmast betraktad som störd om man inte har rest jorden runt.

Jag har levt hela globaliseringen. Nej, kanske inte hela, för det verkar inte vara över ännu. Är det sant som konspirationsteorierna säger att det finns en världsmaktelit som vill skapa en internationell underklass medan de tronar på pengar i den världsvaluta de skapat? Är det det nya?

Var är de filosofiska ideologier som ska ta oss bortom upplysningstidens sista suckar? Jag letar men hamnar bara bakåt i tiden. Även om jag inte är ensam om att söka, inte ensam om att se. Vi är inte så många. De flesta av oss duckar och hoppas bli räddade av den svenska kronan. Eller bara för att vi är så duktiga. För att vi har haft tur. För vi är ett av världens mest skuldsatta folk. Men vad gör väl det när fredagsmenyn består av honungsslungade rotsaker och långkok på högrev i vin och tomat? Vi skrattar när vi tänker på den delade avocadon fylld med räkor och majonäs. Tänk att det var festligt. Då. Då när drömmarna inte tog oss längre än till Paris.

Här finns Cronemans utmärkta krönika i ämnet och här finns dokumentären The four Horsemen. Såg den i höstas och det var den bästa dokumentär jag har sett på väldigt länge.

Populära inlägg