Den största kärleken
Det är varmt i baksätet av Volvon. Syntetklädseln bränner
mot baksidan av mina bara lår. Medan landskapet från sidan av Autobahn susar
förbi drömmer jag mig bort. Som alltid, bort. Någon annanstans. Att vara på väg till en semester i Italien med min familj räcker inte. Jag vill bli vuxen, jag vill bestämma
själv, men framför allt vill jag bli stor nog att bli älskad på riktigt. Inte
fråga chans och sedan knappt våga prata. Det ska vara han och jag. Gärna i en
stor stad som inte ligger i Sverige.
Det är sommaren 1985 och i min freestyle går Whitney
Houstons debutalbum på repeat. Den första favoriten var ”How will I know?” men
efter flera lyssningar tycker jag också om ”All at once”. Sedan är det två
andra sånger som jag inte riktigt förstår. Den som handlar om en kvinna som
sparar all sin kärlek för några stulna ögonblick med en gift man. Och så den om
den största kärleken av alla - att älska sig själv. Jag tycker det är
helknasigt. Jag är elva år och det är första gången i mitt liv jag ens
konfronteras med tanken på att man kan älska sig själv. Jag tycker det låter
självgott. Jag undrar om det är okej att tycka om sången så mycket som jag gör.
Jag trodde att kärlek är något som måste komma utifrån, genom bekräftelse från andra. Utan
andras omdömen, vem är jag då?
Ingången till lägenheten ligger på via San Zanobi, men
sovrumsfönstret vetter mot Piazza dell’Indipendenza. Det susar av folkvimmel
och vespor, men sorlet överröstas av en starkare röst. Grannen spelar ”I will
always love you” om och om igen. Bakom de vita gardinerna har jag stulit en
stund med en man som egentligen inte är min. Han är min första stora
kärlek. Tillsammans har vi varit i Florens, Milano, Paris, London, New York och
Los Angeles. Vi älskar varandra. Han är gift. Han har sagt mig att vi har en
speciell kärlek. Den största av dem alla. Det är tidig vår 1992 och drömmarna
från baksätet av Volvon sju år tidigare har blivit verklighet. Så varför känns
det som om något stort fattas?
Sädesärlorna dansar med mig nedför den långa backen. Fälten
vid sidan av cykelvägen är fortfarande gröna och vinden är ljum mot mitt
ansikte. I öronen sjunger Whitney om hur hon trots allt bara känner kärlek för
alla som varit del i hennes liv. Som så många gånger tidigare hänt med hennes
låtar, spelar jag ”Nothing but love” gång efter annan. Jag har försökt starta
om igen, nytt land, nytt jobb. Det är sensommar 2009 och jag undrar om jag kan
förlåta och gå vidare. Om jag en gång för alla kan släppa känslan av att det är
något som saknas, något jag aldrig fått och som jag nu börjar inse att jag bara
kan ge till mig själv. All kärlek och alla äventyr i världen har inte stillat
lusten att söka mig någon annanstans. Men kanske framför allt, att söka
någon annan. Än mig själv.
Det är februari 2012 och Whitney Houston dog under natten i
ett hotellrum på Beverly Hilton i L.A. Jag har faktiskt bott på samma hotell en
gång. Men då pratade de mest om att ”Pretty Woman” spelats in där. Jag antar
att det faktumet från och med nu för alltid kommer att vara överskuggat.
Den största kärleken, att älska sig själv. Den svåraste
kärleken, den många av oss spenderar en livstid på att försöka undvika. Vad som helst men inte det.
”The greatest
love of all, is easy to achieve”.
Nej, det skulle jag inte vilja hålla med om. Det lättaste är
att söka sig ut, bort, till någon eller något annat.
Det är att varje dag bestämma sig för att inte vandra i
någon annans skugga och att därigenom riskera både med och motgångar. Det är att om möjligt, trots allt, inte lyssna på rösten som
avfärdar tanken på att älska sig själv.
Tack Whitney för din röst. Må du finna frid i den största
kärleken.