In a New York minute
Ett nytt år. Egentligen
har ingenting förändrats förutom datumet i en kalender som vi alla har kommit
överens om att leva efter. Ändå medför den där datumändringen en möjlighet, om
man så vill, att börja om. En ny chans presenterar sig. Och nu talar jag inte
om de vanliga löftena om viktnedgång eller rökfrihet, utan hoppet om att det
där som man väntat på, det där som man inte längre trodde var möjligt, ska
hända. Jag har inte kunnat eller orkat men i år ska det ske. This is the year it all will happen
som Marit Bergman uttrycke det. Det
är den känslan jag menar, det kanske lite naiva hoppet om att livet kan ta ett
hastigt skutt och bli bättre på bara ett ögonblick.
Är det inte underbart att
tro på det oväntade? För mig har det alltid varit en livlina. En sista suck.
Att man aldrig med exakthet kan veta vad livet har i beredskap, att det
faktiskt finns en chans, låt vara att den är minimal, för att det där
extraordinära ska bli verklighet.Vi har alla olika förväntningar.
Mina har varit obarmhärtigt höga många gånger. Idag mindre än för tjugo år
sedan. Idag kanske bara en vacker solnedgång fastän det är mitten av grå-
februari, idag kanske bara ett givande samtal med någon jag tycker om. Men så
har det inte alltid varit, och i ärlighetens namn väcks fortfarande det orimliga,
obegripliga, orealistiska hoppet inom mig inför varje nytt år. Fast nu falnar
det snabbare. Fast nu ler jag åt det. Vet inte om det är sorgligt eller
rogivande, men så är det.
Och när det orimliga
hoppet tar tag i mig, då längtar jag oftast efter en stor stad. Paris ligger
nära till hands. Eller New York. Aldrig London. Jag behöver långa, breda gator
vars slut man knappt anar. Jag vill ha en inbjudan till en fest där jag inte känner
någon och där vem som helst kan dyka upp. Jag vill vara mitt i en rörelse. En
rörelse som ingen vet är en rörelse förrän tio år senare när det börjar pratas
om grupper, vågor och perioder. Och att jag då kan säga att jag var där. Där
det hände. Det orimliga.
Jag har hört att om alla
som säger att de var på Woodstock verkligen hade varit där så skulle halva USA ha
stannat upp i augusti 1969. Ljuger de som påstår att de var där när de i själva
verket befann sig hemma i soffan? Kanske inte. När det orimliga sker behöver man inte alltid
vara på plats för att känna rörelsen.
Men jag har alltid haft
det behovet, att vara där. Och där, det är inte där jag är. I mina gamla
dagböcker läser jag gång efter annan om hur mitt liv pågår någon annanstans och
hur jag är på fel plats och att det är bråttom, bråttom Dit. Där allting kan bli bra. Där saker och ting faller på
plats och jag och livet är på samma våglängd. Där mitt inre matchar det som är
omkring mig.
Idag lyssnar jag på In a
New York Minute av Don Henley och han sjunger om det obarmhärtiga hoppet.
På en New York-minut kan allt förändras. Och jag längtar bort, för hur fint det
än är med en vacker solnedgång i grå-februari, så är jag inte övertygad om att allt kan
förändras på en Göteborgs-minut. Inte här där jag kan varje gatuslut och där
jag är nöjd över att det är så tyst utanför mitt fönster.
Jag tror att det
orimligt oväntade kommer att hända. Snart. Kanske redan i år. Och om jag har
riktigt tur kommer jag inte ens behöva boka en biljett dit. Det här kanske är
året där mitt orimliga liv pågår precis där jag är.